.

השראות לתהליך 'ריפוי מערכות יחסים מהעבר: 'שלום בתוכי'

אני חולקת אתכןם כאן כמה שיתופים אישיים מאד, הנוגעים למערכות יחסים שריפאתי ברבות השונים. תהליך הריפוי נעשה כעבודה אישית, ביני לביני, בלי מעורבות של הצד השני. התבוננתי על המסע שעברתי בתוכי עם המערכות היחסים האלה, וזיקקתי מתוכו אבני דרך משמעותיות, כדי שאוכל לשמש כמלווה של תהליכי ריפוי של אחרים. מוזמנים לקרוא, אנא - ברגישות ומתוך כבוד לחשיפות שלי. 

1. השלמה והכרת תודה לאמא שלי

ההשראה לתהליך 'ריפוי מערכות יחסים מהעבר : שלום בתוכי', היא מערכת היחסים שלי עם אמא שלי, שנפטרה ממחלה בשנת 2017. 
אמי היתה אדם נפלא. כל חייה הוקדשו לגידול ילדיה. היא היתה צנועה ונדיבה. 

על אף זאת, התחוור לי לצערי הגדול, שאני סוחבת חסכים מהקשר שלנו שהמשיכו להעסיק אותי גם אחרי מותה. 
מצאתי את עצמי מתאבלת גם על מותה, וגם על הפספוס של הקשר.
היו בי טענות, מענות וכעסים שתוקים - שמעולם לא קיבלו הכרה או ביטוי. 
מצאתי את עצמי מאשימה אותה, ובו-זמנית ספוגה ברגשות אשם - על כפיות הטובה שלי כלפיה. 

מערכת היחסים כאילו 'נתקעה' בחסכים הילדיים, ולא הצליחה לעבור להשלמה, כפי שמוטב שיקרה עם מותו של אדם יקר וקרוב. 
הרגשתי שחסרות לי "חתיכות של פאזל" שיאפשרו לי להגיע להשלמה, להכרת תודה, ולשלום בתוכי.


כשנתיים אחרי מותה פגשתי את הידע של העיצוב האנושי. גיליתי שאני פרוג'קטורית רגשית, ושהיא היתה מניספטורית רגשית.

הגילוי הזה איפשר לי לחזור אחורה ולקרוא מחדש את מערכת היחסים שלנו בעזרת רובד נוסף של הבנה.
התהליך הזה הלך ונפתח ונפרש על פני מספר שנים ועבר דרך מספר נקודות ציון חשובות.
בכל שלב העמקתי את ההבנה ואת החמלה לשתינו, במערכת היחסים הזאת.

לפני כשנה הצלחתי להגיע למקום אותו אני מרגישה בבהירות כ*השלמה*.
מקום בו נעשה שלום בתוכי, ויכולתי לשחרר את אמא שלי להמשך דרכה,
כשבלבי הכרת תודה אינסופית.

בהמשך אפרט את אבני הדרך החשובות שנפרשו בפניי בתהליך ריפוי זה.

מהות התהליך שעברתי מול אמי כדי לרפא את מערכת היחסים שלי אתה, ולהגיע לשלום בתוכי:


אביא מספר אבני דרך שהתרחשו על פני מספר שנים, ושבמצטבר הצליחו להביא אותי לריפוי ושלום בתוכי, ביחס למערכת היחסים עם אמי. אבני הדרך התרחשו פחות או יותר בסדר בו אני מביאה אותם כאן, אבל זה לא היה תהליך לינארי. זה היה תהליך ספירלי ומעורבב. כל אחת מאבני הדרך כאן התקיימה בהיזון-חוזר עם האחרות, עד שהדברים הצליחו להתיישב במקומם. 

***

הבנת המכאניקה בעזרת עבודה עם הידע של העיצוב האנושי -


לימוד המפות שלנו והחיבור ביניהן אפשר לי 
להבין את הפערים המכאניים בינינו. את נקודות החיכוך של ההילות השונות, את הדפוס האנרגטי השונה. איפה לחצנו והכאבנו אחת לשניה, בלי כוונה, אלא כתוצאה של המכניקה. בעזרת הבנה גם יכולתי לתת הכרה למגבלה של אמא שלי - ולהבין מה היה באפשרותה להעניק לי, ומה לא, מתוך העיצוב שלה. וגם להיפך - להבין איפה אני לא יכולתי לראות אותה, להבין אותה, ולתת לה חמלה. 

 עיבוד של סצינות כואבות מתוך מערכת היחסים שלנו -

שמתי לב שבזכרונות שמאוכסנים בי בהקשר לאמא שלי, יש כמה סצינות ממערכת היחסים שלנו ששבות ועולות ומעלות בי כאב.
אני משחזרת אותן בתודעה שלי בלופים, ולא מצליחה לשנות את העמדה הרגשית שלי מולן. אני כמו "ננעלת" בתחושת קרובנות, ו(ה)אשמה, ולא מצליחה להרחיב את נקודת המבט. 


הרחבת נקודת המבט היא המפתח. וזה התאפשר לי כשנעזרתי בכלים של הרחבת התודעה, כמו: 'העבודה' של ביירון קייטי, 'וויס דיאלוג', קונסטלציה משפחתית ועוד. בעזרת כלי הרחבת התודעה יכולתי לחזור לסצינות ילדות מכאיבות מולה, ולהבין אותן מתוך נקודת מבטה של אמא שלי.
בסופו של דבר נפתחה לי גישה לפרספקטיבה של מבט-על, שאפשרו לי להבין את החשיבות של אותן נקודות ציון לדרך שלי. 

הכרה ברגשות, בחסכים, בעוולות, בפגיעות - 

דרך לימוד המפה שלי, הצלחתי להבין בבהירות מה היו הצרכים שלי שלא נענו בקשר איתה, והחסכים אותם סחבתי משנות ילדותי;
הבאתי הכרה לעצמי. למה שנחסך ונגרע ממני. לבור שקיים בי מאז, ולאיך הוא מנהל אותי בהמשך חיי הבוגרים.
והכרה גם לה - על כך שנתנה לי את כל מה שהיה ביכולתה לתת, ועוד. על מה שלא היה באשפשרותה להעניק, או להבין.
על הקושי שהיא חוותה מולי, ועל הקושי שהיה לי להבין אותה.
יכולתי להתאבל במלאות, לעבור דרך רגשות הכואבים של הכרה בחסך - אבל באופן שמחזיק גם את ידיעת חוסר האונים. את הקבלה של המציאות. 
הכרה זו, כשהשלימה את המהלך - יכלה להפוך לחמלה רבה, לשתינו. ולמערכת היחסים שלנו.

לקחת אחריות על החסכים שלי - 

חלק חשוב בתהליך היה הכרה בחסכים שלי. לא פשוט לשנות את המבט המאשים הממוקד בחוץ, למבט שמתבונן פנימה - בכאב ובפגיעות של עצמי. לא פשוט להתבונן בצרכים שלי, בחולשות שלי, בנזקקות שלי. ולראות מה מהם לא קיבל מענה. בלי להאשים. 
מרגע שבבגרותי זיהיתי את החסכים הקדומים שלי, התאפשר לי לגשת אליהם מעבר לנהר הזמן. 
לעשות מעין "ריפוי עבר", על ידי כך שהווייתי הבוגרת, תגיש ריפוי להווייתי הילדית. 
אני חושבת שאין מנוס מלהבין שחלק מהחסכים הילדיים שלנו לא יקבלו מענה בעבר, אלא יושלמו כחלק מתהליך הגדילה וההבשלה שלנו.  יצאתי בסקרנות לבדוק איפה ואיך אני יכולה להשלים עם הבורות (ולפעמים: למלא אותם).

למדתי להיפתח להכרת תודה -

ככל שתהליך הריפוי של מערכת היחסים שלנו הלך והתקדם, יכולתי להיפתח לראות כמה ברוכה הייתי, וכמה הרבה קיבלתי מאמי. נקודת ציון חשובה עבורי, היתה להקדיש תשומת לב להכרת תודה. לעבור על מערכת היחסים שלנו במבט שונה מזה שהייתי רגילה אליו, של קורבנות והאשמה.
נפתחתי לראות את התשתית הנפלאה והאוהבת שקיבלתי. את "הטוב ביותר" שהיה באפשרותה לתת, שנתנה בכל ליבה. 

הפסקתי להיות מרירה, קורבנית ומאשימה.

 עיבוד הלידה שלי -

לקחתי אחריות על מסע חיי - הסכמתי לבחור בתהליך החיים שלי. לבחור במסע הזה.
בלידה הזאת, לאמא הזאת, לעבור את הילדות הזו. ולהיות נוכחת במלאות ובבחירה בתוך חיי.

ומרגע שהסכמתי, ולקחתי בעלות על חיי - הרגשתי שאמא שלי שוחררה לדרכה; וגם אני - יצאתי לחופשי.

2. השלמה עם סצינה מהעבר עם אבא שלי

התהליך הבא נוגע לאבא שלי. גם הוא היה מניפסטור. 
אבי היה (ועדיין) מסור מאד לתפקידו האבהי, אבל ברגעי הזעם המניפסטוריים שלו (כשהמרינו את פיו, או הפרענו לו) הוא היה מרים יד עליי ועל אחיותיי.
יום אחד, כשהייתי בת 17, אבא שלי ישב בסלון והסביר לאחותי הקטנה תרגיל בגיאומטריה.
אחותי לא הצליחה להבין את ההסבר שלו, ואני מהצד הבנתי איפה היא נתקעה.
דחפתי את האף שלי לסיטואציה וניסיתי להסביר לה, ואבא שלי מיד הדף אותי בחוזקה. הוא סימן לי עם הזרוע שלו לתפוס מרחק, וחזר להסביר לה בדרכו.
ניסיתי לחזור לענייניי אבל כשהיא המשיכה לא להבין לא יכולתי להכיל את התסכול. ניגשתי שוב ביניהם, וזרקתי לאוויר את ההסבר שחשבתי שיעזור לה.
אבא שלי קם בבת אחת והעיף לי כאפה בזרוע. חזקה וכואבת.
זו כאמור לא היתה הפעם הראשונה, אבל זו היתה הפעם הראשונה שהחזרתי לו.
פשוט העפתי לו כאפה בחזרה, דומה לזו שהוא נתן לי.
הוא היה בהלם.
החלפנו עוד שתי מהלומות (הוא לי, ואני לו) עד שזה נפסק. לא דברנו על זה יותר.
לא המשכתי להתערב בשיעור החשבון, והוא לא היכה אותי יותר לעולם (טוב זה לא נכון. זה קרה עוד פעם אחת, בסיטואציה אחרת. ו*אז* הוא לא היכה אותי יותר לעולם).

**

הסצינה הזאת היא אחת המכוננות בחיי.
היא לא הרפתה ממני, ופעמים רבות חזרתי אליה, כדי להוסיף לעצמי בהירות. 
יצא לי לעבד אותה בהרבה רבדים בכל מני הזדמנויות.

מהות התהליך שעברתי מול אבי כדי לרפא את הזיכרון של האירוע המכאיב, ולהגיע לשלום בתוכי:
***

סמוך להתרחשות שלה - הרגשתי קורבן. הייתי עצובה, כאובה. כעסתי על אבא שלי. מתוך הקריאה הפשוטה של הסיפור.

שנים אחר כך, הבנתי שהסצינה הזו היא מקור עוצמה ביוגרפי. אני הילדה שקמה נגד האבא הזועם שלה ושמה לו גבול. הרגשתי כמה כח ותחושת מסוגלות אני שואבת מהסיפור הזה. הסצינה הזו נסכה בי ביטחון שאני לא מתקפלת גם בפני סמכות גדולה ומפחידה.

בחלוף עוד כמה שנים, בסדנת התפתחות-אישית כלשהי, חזרתי לאותה סצינה, ומצאתי שיכבה נוספת מתחת לכח ולעוצמה שחוויתי כשהכיתי את אבי. מצאתי שם את הגרעין העדין והפגיע שלי, שנמצא הרחק הרחק מתחת לשריון הקשוח והעוצמתי, וזיהיתי שזו האני האמיתית. הבנתי שהסצינה האלימה גרמה לי להזדהות עם מפגן כוחני ששימש לי הגנה, במקום לחוש את ההוויה העדינה והפגיעה שלי. ושהדפוס הזה מרחיק אותי מעצמי.

לפני זמן לא רב, משום מה, שוב חזרתי לאותה סצינה. כבר קילפתי כל כך הרבה שכבות של סיפורים ממנה. את סיפור הקורבנות; את סיפור העוצמה; את סיפור העדינות שנפרצה וחוללה. ובפעם האחרונה שעלה, מתחת לכל אלה, חזרתי כמה דקות אחורה, לפני שחטפתי, ולפני שהחטפתי. ראיתי את הנערה הפרוג'קטורית שפשוט רוצה לכוון ולהדריך. שרואה שם משהו שנסתר מעיני האחר. משהו שיכול לעזור, וזה כל כך בוער בה, זה חזק ממנה. אבל היא לא מקבלת הכרה, ולא מקבלת הזמנה. וסופה לדחוף את האף שלה ולחטוף.

על זה עוד לא התאבלתי.
על חוסר ההכרה וחוסר ההזמנה, שזה מקום כל כך מהותי ופגיע בהוויה הפרוג'טורית שלי. תכלית חיי.
ובאותו רגע - נאלצתי להתמודד, לא רק עם המכה, אלא יותר מזה: עם הדחיה של התכלית שלי.


האלימות שהגיעה אחר כך, הסתירה מעיניי את הרגע הזה.
סוף סוף, במרחק 30 שנה, נתתי לעצמי הכרה על הכוונה הטובה שהיתה לי.

חמלתי את עצמי של אז - על חוסר היכולת שלא להתערב.
וגם התמלאתי הבנה וחמלה לאבא שלי, המניפסטור, על ההפרעה שהוא חווה לתנועה שלו; ועל הצורך שהיה לו לבצר את הגבולות שלו ולזעום עליי כשפרצתי אותם.
ועם הבכי וההכרה השתחרר עוד גוש של כאב מהסיפור הזה.

הכרת תודה לאבי. אבא שלי תמיד היה, וגם כיום הינו - עוגן ומקור תמיכה עצום עבורי.

אני יודעת שאותה סצינה השפיעה על תוואי החיים של שנינו. אני יודעת שעבור שנינו היא היתה אבן דרך טרנספורמטיבית במסע החיים. אני מודה לשנינו, שהיינו שם כדי להעיר אחד את השני.ה, ולהמשיך לשמור על דאגה הדדית,  תמיכה ואהבה, למרות, ובגלל הרגע המשמעותי הזה. 

תפילת ההו'אופונופונו:

אני אוהבת אותך
אני מצטערת
אנא סלח לי

תודה

האם יש לך קריאה לחוות תהליך ריפוי כזה יחד אתי? צור קשר! 
בחזרה לדף 'ריפוי מערכות יחסים מהעבר: שלום בתוכי'

נעים מאד, אני מיכל לביא

פרוג'קטורית רגשית 5/1; אנליסטית מוסמכת מטעם בית הספר האוסטרטי להיומן דזיין.
מטפלת רגשית בשיטת 'התמקדות' וכלים נוספים. 
מדריכה ומורה לעיצוב האנושי; 
מעבירה קריאות מפה,  ומלווה תהליכי התפתחות אישיים וקבוצתיים.

רוצה לקרוא עוד על העשייה שלי, ומה שיש לי להציע?

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.